Thema's

(Op deze pagina vind je een uitgebreide toelichting op de vijf themalijnen. Wil je het programma zien? Klik dan hier.)

Verrijk je school en omgeving (met kunst en cultuur)
Via het programma “School en Omgeving” wordt gewerkt aan een verlengde schooldag waarin binnen- en buitenschoolse activiteiten met elkaar verbonden worden en inhoudelijk gecoördineerd worden. Hoe kun je een rijke schooldag invullen?
Elementen in deze inhoudelijke lijn:

  • Vereisten voor het inrichten van de rijke schooldag
  • Ervaringen binnen het IKC
  • Samenwerking met een IKC als externe aanbieder

Verbeter het welzijn en stimuleer de sociaal-emotionele ontwikkeling
Cultuuronderwijs biedt als een van de weinige vakken de ruimte aan leerlingen om zichzelf te ontdekken en op een veilige manier de confrontatie en de samenwerking met de ander te verkennen.
Elementen in deze inhoudelijke lijn:

  • Algemene ontwikkeling van kinderen en jongeren
  • Pedagogische modellen en opdrachten
  • Manieren waarop cultuuronderwijs werkt aan welzijn en sociaal-emotionele ontwikkeling

Geef handen en voeten aan curriculumherziening in de praktijk
Sinds november 2014 wordt in Nederland gewerkt aan de vernieuwing van het curriculum voor basis- en voortgezet onderwijs, en binnenkort wordt dit ingevoerd. Hoe is het traject verlopen en hoe kunnen we ons voorbereiden op dit nieuwe curriculum? Hoe zorgen we voor een koppeling van de kunstvakken aan de basisvaardigheden, en dan met name burgerschap en digitale geletterdheid? Deze leergebieden liggen het meest voor de hand omdat dit al een belangrijk integraal onderdeel is van de kunstvakken.
Elementen in deze inhoudelijke lijn:

  • Traject curriculumherziening met kerndoelen en exameneisen
  • Vakintegratie binnen cultuuronderwijs en daarbuiten
  • Mogelijkheden voor samenwerking met culturele aanbieders

De docent van instructeur naar facilitator. De ervaringen bij cultuureducatie
Er komt steeds meer belangstelling voor formatief toetsen naast het summatief toetsen, en de docent wordt steeds meer facilitator en begeleider in plaats van instructeur. Toch kun je ervoor zorgen dat meer scholen gebruik maken van deze kennis en ervaring? Welke ervaringen zijn er al?
Elementen in deze inhoudelijke lijn:

  • Welke ontwikkelingen vinden op dit moment in het onderwijs plaats op het gebied van lesgeven?
  • Werkvormen in het cultuuronderwijs, hoe zien zij er uit?
  • Hoe kunnen we werkvormen uit het cultuuronderwijs en van de cultuurdocent op andere plekken in school inzetten?

Ontwikkeling en toekomst van cultuureducatie
Om een veilige en open omgeving te bevorderen, zijn verschillende gedragscodes opgesteld voor de culturele sector, zoals de Code Diversiteit & Inclusie en de Fair Practice Code. Wat betekent dat in de praktijk voor cultuureducatie? Welke rol kan cultuureducatie hierin hebben?
Elementen in deze inhoudelijke lijn:

  • Cultuureducatie en Mores
  • Cultuureducatie en Fair Practice
  • Cultuureducatie en diversiteit en inclusie
  • Ontwikkelingen en ervaringen rond beleid en evaluatie
1200 min